Recenze
filmu "Tacho"
Po
dlouhé době jsem konečně opět zhlédl
český film, o
kterém stojí za to napsat
samostatný
článek. Ostatně, nejsem sám, kdo v těchto dnech
píše hodnocení Tacha - na internetu
jsem četl již
několik spěšných recenzí,
které se na film
dívaly z různých úhlů pohledu. Tacho,
jak je
vidět, v žádném případě
nenechá
diváka chladným... Na chvíli jsem
přestal překládat
do angličtiny, abych sepsal tuto recenzi. Ale teď k ději:
Co byste dělali, kdybyste se dozvěděli, že Vám
zbývá možná několik měsíců
života a
nemáte naději na vyléčení? Přesně před
tuto
otázku je postaven mladý
úspěšný
závodník Alex. Patnáct let byly jeho
světem pouze
závody - a především souboje s jeho
největším rivalem, Ralfem Weberem. A najednou
má
vše skončit? Alex se rozhodne ještě naposled s
Weberem
změřit síly. Pomůže mu vědomí, že už se při
závodech nemusí bát o svůj život,
protože stejně
nemá co ztratit?
Toto je ve stručnosti úvodní zápletka
filmu. A
nutno říci, že velice zdařilého filmu. Mirjam a
Daniel
Landovi natočili snímek, který vysoce
překonává povětšině unylou českou
filmovou
produkci posledních let, dotovanou státem. Za
příslovečné peníze daňových
poplatníků (i těch, co do kina nechodí) pak
vznikají projekty
(jsou čestné výjimky), které skutečně
škoda vidět.
Ale teď se v kinech objevil soukromě financovaný film,
který si nehraje na hluboké
intelektuální
poselství (a přitom tam myšlenka je): Tacho.
Rozdíl je markantní. Po zdařilém
snímku ze
zákulisí divadla, Kvaska (viděl jsem pouze na
koupeném DVD), Landovi tentokrát poodhalili
zákulisí závodů Rally a
dokázali, že i u
nás dokážeme natočit film s
mezinárodním
záběrem a kvalitou.
A na tom nic nezmění ani filmoví kritici,
kteří by
rádi tento „landovský“ film
zadupali do země,
snad už jen proto, že za ním stojí
právě duo
Landa. Přitom v diskuzích pod recenzemi jsou ohlasy
lidí
často nadšené, komentátoři
píší, jak se skvěle bavili, že to byl
super
relax...
Má zkušenost je stejná. Já
sám jsem
od Tacha nic neočekával a snad právě proto jsem
byl
výsledkem nadšen. Kritizovat je vždy mnohem
snadnější, než přiznat klady – a nebo
to sám
udělat lépe. Právě proto považuji za
nutné
zveřejnit k oficiálním filmovým
kritikám
také své osobní hodnocení,
napsané pro změnu za diváka.
Scénář filmu Tacho manželé Landovi
prý
napsali v Řecku za pouhých 5 dní (budu si tam
muset zase
zaletět - očividně tam líbají Můzy) a během jeho
produkce
název upřesnili z původního Rally a
pozdějšího Dotkni se duhy na TACHO
(německá
zkratka pro „tachometr“), který
nejvíce
odpovídal žánru černé komedie.
Ve filmu hraje řada zahraničních herců, což filmu
dává mezinárodní "punc".
Účast herců
z jiných zemí přitom u nás
není dosud
obvyklá (teď mne napadá například
Tmavomodrý svět), spíše naopak:
čeští herci si rádi zahrají
v cizích
filmech. Do závodů Rally ale samozřejmě
mezinárodní štáb
patří.
Osobně mne v Tachu nadchla i poměrně nenápadná
scénka z lékařského kongresu v
Johannesburgu, kde
jsou v sále namíchaní
běloši, asijci
i černoši - na plátně je to sotva
pár
desítek vteřin, ale mezinárodní
sympozium
působí zcela věrohodně. Ukazuje to, jak moc tvůrcům
záleželo i na méně důležitých
detailech.
Dovolím si nyní malé literární
odbočení:
Podle Cliva Barkera, „v každém Velkém
Příběhu, ať je jeho záměr
sebeambicióznější a námět
sebeopravdovější, je vždy místo pouze
pro tři
postavy: mezi válčícími
králi usmiřovatel,
mezi zbožňujícími se druhy svůdce nebo
dítě, mezi
milenci smrt. Příběhem samozřejmě mohou projít
další postavy, klidně celé davy, ale
vždy to budou
pouze přeludy, zástupci a vzácně i odrazy těchto
tří postav, kolem nichž se vše točí.
Ale ani
původní neodmyslitelné trio
nezůstává
nedotčeno - jak se příběh odvíjí,
postavy
ubývají, ze tří se stanou dva, ze dvou
jeden, až
jeviště osiří... Pokud se autoři tímto
pravidlem
neřídí, šidí své
diváky o
poslední procesí, kdy po
odezpívání
všech písní a
odehrání všech
rolí postavy jedna po druhé
odchází do
stínu a zapomnění. A co je
nejdůležitější,
platí to tak v umění, stejně jako v
životě.“
Tak na tento odstavec z úvodu Imagiky, jednoho z
největších děl moderní literatury,
jsem si
vzpomněl po shlédnutí Tacha. Protože Tacho
patří k
Velkým Příběhům. Ve středu dění je
dvojice
milenců; umírajícího
závodníka Alexe
(hraný samozřejmě Danielem Landou osobně) a
nevyléčitelně
nemocné Lucie (Olga Lounová), kterou Alex i přes
její nezkušenost se
závoděním prosadil jako
náhradu za svého bývalého,
těžce
zraněného spolujezdce. Toto jsou oni Barkerovi "milenci - a
mezi
nimi smrt", jak jsem si s překvapením uvědomil.
Kolem této základní dvojice/trojice se
odvíjí mnoho dalších
příběhů
souvisejících postav, které
hrají herci z
několika evropských zemí: Alexův manažer, rodiče
Lucie,
soupeři na trati, z nichž
nejvýznamnější jsou
Němec Weber a jeho kouzelně
„přihřátý“
spolujezdec Muller, dále slovenský
mafián Jožo a
jeho nešťastný spolujezdec Jula,
ostatní
slovenští mafiáni a jejich
bodyguardi... Ve
výčtu nesmí chybět ani anglický
tým
Charlieho a Davea, kteří svou
donebevolající
naivitou odzbrojí i ostřílené
slovenské
policisty, dále jsou tu fanoušci na trati,
organizátoři závodu, hosté v
restauracích,
účastníci lékařského
kongresu v
Johannesburgu a mnoho a mnoho dalších.
Celé davy...
Paráda - tohle zde skutečně ještě nebylo! A
víc.
Při filmování se všichni herci i
komparzisté museli báječně bavit...
Film má myšlenku: Základní
linii
tvoří touha zvítězit v
náročném
závodu, o to silnější, že si
ústřední dvojice moc dobře uvědomuje, že
další příležitost mít
nebudou. A
právě z této beznaděje se zrodí
mocná vůle
stát si za svým, jít dál,
žít
– a milovat. Život je o každém okamžiku, jak
zní
podtitulek Tacha.
Jedná se o zcela novou úroveň v českém
filmu
– v pozitivním smyslu slova. O podobně
přelomové
dílo, jako bylo například Dědictví
aneb
Kurvahošigutntag, který kritika ztrhala a přitom
tento
film patří k těm, na který se dodnes
lidé s
potěšením vždy znovu
podívají (Bolek
Polívka prý teď píše
pokračování - no to jsem zvědav... :-) ).
Zamiloval jsem si jednotlivé charaktery:
Cholerický
Alexův manažer Levent (s neuvěřitelným gustem si jej
zahrál anglický herec George Nicolas) je naprosto
úžasný. Ta jeho živočišná
radost,
nadšení a elán - ať dělá
cokoli,
dává do toho srdce. V jeden okamžik seřve
všechny
mechaniky v dílně, aby se vzápětí
rozplýval
nad novým závodním autem. Jeho
chování může působit chaoticky, smějeme se, ale
přitom je
nám jasné, že je Levent ve svém oboru
jednička, že
je velice úspěšný - celé to
závodnické soukolí Alexova
týmu
uvádí svou nezdolnou energií do
pohybu,
zajišťuje peníze od sponzorů, jede naplno - a
ještě se bokem stíhá starat o Alexovy
svěřené nemovitosti.
Dva angličtí mladíci, Charlie a Dave, zase
závod
potřebují k vytvoření neprůstřelného
alibi pro
„dokonalou loupež“. Mladí herci,
kteří je
hrají, si s rolemi praštěných
adolescentů
vyhráli. Okamžik, kdy je na silnici konfrontují
tumpachoví slovenští
policisté
(mladíci jeli na Slovensku omylem v protisměru)
patří k
mnoha pikantním scénám filmu. Snad
tvůrce
slovenská policie nezažaluje za dehonestaci... :-)
Pokud herci trochu přehrávají, dá se
to
přičíst žánru černé komedie. Stejně
tak se
dá přimhouřit oko nad drobnými nedokonalostmi a
příležitostnými nelogičnostmi příběhu
nebo nad
někdy nejasným způsobem jednání
postav,
například: Jak to, že okradený hráč na
vzdálenost několika metrů nepoznal, že auto lupičů
řídí jeho bratr? A proč si lupiči vůbec
nedělají
starosti, že všude zanechávají otisky
prstů? (No
jasně, jsou to naprostí amatéři...) A proč stůl v
restauraci, kde se soupeři před závodem setkali,
vypadá
před jídlem naprosto stejně, jako po jídle?
Ale to jen na okraj, aby mne snad někdo nenařknul, že jsem pouze
pozitivní... :-) Mimochodem, na internetu se dají
najít dlouhé seznamy chyb, které se
objevily
například i ve slavné filmové trilogii
Pán
prstenů. Chodíme snad do kina, abychom měli co kritizovat,
nebo
za zábavou?
Za sebe mohu říci, že
přes drobná přehlédnutí, ve
kterých se s
oblibou rochní takzvaní kritici, aby
dostáli
své profesi, film Tacho je prostě skvělý! :-) Už
dlouho
jsem se v kině tak skvěle nebavil.
Jedna z vedlejších dějových
linií je
například příběh milovníka
pohádek o
zvířátkách, mafiána,
který se
rozhodl vyhrát Rally hned napoprvé: Jožo
má
obrovský respekt ostatních hráčů
slovenského podsvětí. Když se zastane
podvedeného
July (který mu dělá v Rally spolujezdce),
naruší zavedené pořádky
jiných
zločinných živlů s nenuceností kočky na lovu
myší, báječně se při tom
baví – a
diváci s ním.
Ani při závodech nevypadává z role
ostříleného mafiána.
Neřešitelný
problém ztracených zdravotních karet
Jožo
vyřeší jediným telefonem ("Čo kokot,
slůžiš? Potrebujem štěmpl!"). Také
bych chtěl
mít takové kamarády... :-)
Lidé v sále řvou smíchy, když si Jožo
vytvoří vlastní systém
instrukcí,
které mu má jeho spolujezdec ve vysoké
rychlosti
hlásit, aby vždy dopředu včas věděl, jak ostrá
zatáčka je před nimi a jak je daleko, což při rychlosti 170
km
za hodinu na lesní cestě je doslova životně
důležité.
Logický numerický systém,
jaký
používají ostatní
závodníci, Jožo
není sto pochopit, proto si místo
číslic
dosadí barvy a za typy silnic - jak jinak - zvieratka (a na
začátečníka vlastně nedopadl až tak
špatně)...
"Hoši, vypadá to jako sranda, ale není
to sranda!"
(citace z hudební mystifikace Rok ďábla) - Že na
sehranosti jezdce a spolujezdce jde o život, nám připomene
těžká nehoda hned v úvodu filmu,
způsobená
opožděně nahlášenou zatáčkou
bývalým
Alexovým spolujezdcem. Tacho tak divákům umožňuje
nahlédnout do atraktivního leč často
riskantního
zákulisí závodů Rally.
„Drsný chlapec“ Daniel Landa v roli
závodníka Alexe ve filmu zúročil
své
vlastní zkušenosti ze
závodění Rally a je
to znát v jistotě, s jakou se v tomto prostředí
pohybuje,
vlastně spíše řítí cestou
necestou
rychlostí vysoce
převyšující povolenou
rychlost na dálnicích. Jeho
zasmušilost přesně
pasuje na charakter postavy, kterou hraje. Vlastně, myslím,
že
ve filmu hraje především sám sebe...
:-)
Hudba Daniela Landy také vhodně doplňuje děj na
plátně.
A pak ten závěr - je zcela mimořádný a
manželům
Landovým blahopřeji, že našli odvahu
dotáhnout
příběh až do syrového konce, který,
vzhledem k
tomu, jak beznadějná je situace
umírajících
milenců, je k nim neobyčejně laskavý. Ten konec ve
vás
zůstane, přemýšlíte o něm... Ne
každý
finální rozuzlení skousne, ale
jedná se o
skutečný happyend. Zamačkávám slzu
dojetí.
Filmoví producenti poměrně často
nechávají ve
filmech otevřený konec, aby případně mohla
vzniknout
„dvojka“ (třeba na Novém
Zélandu, kde často
prší a proto je tam také často vidět
duha). Mirjam
a Daniel Landa však tomuto pokušení
odolali a
jednotlivé rozehrané dějové linie
propojili
nečekaným a originálním způsobem,
kterým
nádherně a nekompromisně uzavřeli vybičované
úsilí svých hrdinů. Děkuji.
Přesně podle pravidel Velkého Příběhu
zmíněných v úvodu článku,
postavy Tacha
během filmu postupně, jedna po druhé, odešly do
stínu - ne však do zapomnění.
Napsáno:
6. prosince 2010
Doporučuji
k přečtení také
následující recenze:
|