Recenze
sci-fi
románu "Symbolion"
Otázka,
které opakovaně čelím, zní: „Co
číst?“
Nesmějte se, jedná se o vážnou
záležitost! :-) Po stovkách přečtených
sci-fi knih a nesčetně shlédnutých sci-fi filmech
mě totiž máloco
překvapí. V knihkupectví někdy jen sotva zvednu
knihu, na kterou třeba
zrovna probíhá reklamní kampaň, a po
zběžném prolistování ji s
povzdechem vracím na hromadu. Vesmírné
kolonie – hmm. Superhrdinové – aha.
Mimozemšťané – no jasně. Tohle
všechno už tu bylo…
Přiznám se, už jsem si začínal zoufat.
Zvlášť v poslední době se
objevuje mnoho nových autorů a je čím
dál těžší se mezi nimi
zorientovat, rozhodnout, čemu mám věnovat svůj čas, co
stojí za
přečtení. Proč nikdo nepřijde s něčím opravdu
originálním?
A
pak se
mi dostala do ruky kniha „Symbolion“.
Tak
tohle je tedy něco! Konečně! Jedná se o
pozoruhodný sci-fi román
psaný neotřelým způsobem, proto bych jej dnes na
blogu rád představil. Romana Ana
ve svém debutovém díle
nádherně vystihla atmosféru soumraku lidstva.
Knihu jsem přečetl jedním dechem
vlastně již před rokem,
tuto nadšenou
recenzi tedy píši s dostatečným
odstupem a mohu srovnávat…
Dovedete
si představit naprostou beznaděj? Skutečné peklo?
Dobu, kdy
lidstvu došel čas a už před ním nic, ale naprosto
nic není? Jak byste
žili v posledním městě na světě, ohrožovaném
zvenčí elektromagnetickými
výboji, které vás mohou kdykoli
vymazat? Co byste dělali v tom
zvláštním šedém
prostoru, kde ani sebevražda nepřinese úlevu? Jak byste
s tímto vědomím nevyhnutelného
absolutního konce řídili poslední
lidské
společenství? Dokázali byste zabránit
propuknutí anarchie? A má to
vůbec smysl?
Tyto a další otázky jsem si kladl při
čtení Symbolionu (více na www.symbolion.com).
A zároveň na
ně na stránkách knihy nacházel
odpovědi: Ve městě
nejsou vidět hvězdy,
neboť je celé skryté pod ochranným
poklopem,
který jej (alespoň
částečně) chrání před
elektromagnetickými
bouřemi zuřícími v
bezprostředním okolí mrtvé planety
Země. Zbytky
lidstva ovládá s pomocí
tajné policie tajemný Sjednotitel, muž bez
minulosti. I
přes represivní
aparát, usilující o udržení
pořádku,
však lidem stále zůstává
svoboda,
nejsou zotročeni jako například v Orwellově
románu „1984“,
mozky jim nejsou vymývány propagandou. Bez ohledu
na bezvýchodnost
situace, chtějí normálně žít, bavit
se, milovat, slavit Vánoce. Stále
si pochutnávají na jídle,
pijí alkohol, dokonce kouří cigarety.
A někteří, pokud se dostanou k jedné z několika
pokoutně
předávaných hracích karet
zakázané hry Symbolion, vstupují do
virtuálního světa a postupují
jednotlivými herními úrovněmi, kde na
ně
čekají četná překvapení. Protože hra
je úplně jiná, než očekávali. A
to, co si z ní odnesou, může všechno
změnit.
Nikdo neví, kde se hra vzala. Jisté je jen jedno:
kdo do hry vstoupí,
může získat neomezený přístup ke
zdroji energie – nebo naopak zcela
vyčerpat svou vlastní. Smrt hráčům
hrozí, i pokud u nich tajná policie
najde vstupní kartu do hry. Novináře Bretta by
ani nenapadlo se tak
riskantní záležitostí
zabývat, jednoho dne je mu však
tajemným způsobem
doručena hrací karta a on stojí před
rozhodnutím. Ví, že se mu může
změnit celý život, ale také o něj může
přijít. Přes nebezpečí, která
musí podstoupit, je odhodlán kartu
použít.
I v té
největší beznaději se
skrývá naděje
– tato nosná
myšlenka má
univerzální platnost.
Snad se Univerzum,
jak je v knize nazýváno cosi
vyššího než samotný
vesmír, nad osudem
lidstva smiluje…
Hlavní protagonisté postupně
zjišťují, co je s celou planetou
špatně. Jejich
šokující odhalení
samozřejmě neprozradím,
abych čtenářům nezkazil překvapení. Mohu jen
říci,
že chovám nesmírný obdiv vůči těmto
rebelům, kteří za nás všechny
bojují.
Při
čtení jsem se neubránil
úvahám, kde se asi tento příběh z
budoucnosti odehrává. Ocitáme se v
neznámém světě, který je
nám ale
zároveň něčím povědomý. Je odrazem
života, který jsme již jednou
prožili, nebo který snad prožíváme v
jiných realitách? Nejmenované
město mi připadalo důvěrně známé a přitom
naprosto zvláštní.
Přežívající tradice zjevně
vychází z evropské kultury,
ovšem spektrum
lidských jmen naznačuje rasovou různorodost. Že by to byl
Londýn,
Berlín nebo Amsterdam?
Výškové budovy potvrzují
kdysi vyspělou a
bohatou ekonomiku, snad tedy Singapur nebo Perth? Na druhou stranu,
najdeme zde kejklíře, věštce,
řemeslníky a útulné hospůdky jako
někde v
Praze či Dublinu. Ale i široké ulice,
rozsáhlou spleť podzemních tunelů
a rozpadající se sídliště
na okrajích, které bych hledal
spíše v
Moskvě, případně Paříži. Kde se tedy může toto
místo nacházet? Teprve
při druhém čtení jsem postřehl drobný,
nenápadný detail, který lokalitu
zcela jednoznačně identifikuje. Byl jsem nadšen!
Všechno do sebe přesně
zapadalo!
Neřeknu. :-) V každém případě,
konkrétní GPS souřadnice, kde se
příběh
odehrává, nejsou důležité.
Fyzické prostředí, skryté pod poklopem
a
třesoucí se před hrůzami
probíhajícími za jeho
ochranným pláštěm, to
vše je vedlejší. Co je
důležité, jsou vztahy mezi lidmi,
vzájemné
soupeření o nedostatkovou osobní energii (ale i
její nezištné
sdílení),
ochota povýšit prospěch celku nad
vlastní zájem, síla prát se
s osudem
i přes mizivou šanci na úspěch, láska.
Jsme svědky mnoha dojemných
příkladů solidarity a sebeobětování
pro druhé. I tato témata jsou
palčivě aktuální pro naši
vlastní dobu.
Čtení
Symbolionu je dobrodružnou cestou plnou objevů.
Protože kniha,
nesoucí název ilegální
virtuální hry, zároveň představuje
svého
druhu
hru i pro čtenáře. Společně s hlavními postavami
se
vydává za
dobrodružstvím, kde postupně odhaluje tajemství
ukrytá v podobenstvích.
Chvílemi si může myslet, že už ví, kam děj
směřuje, ale
dříve nebo
později jej Symbolion přiměje svá
očekávání
zkorigovat. Je třeba
postupovat opatrně, protože věci nemusí být
tím,
čím se zdají být.
Stránky přináší
pasáže, které
pozorného čtenáře odmění
četnými momenty „aha!“.
Tyto nápovědy, důmyslně zakódované v
textu, také nebudu dopředu
vyzrazovat, abych novým čtenářům nezkazil radost
ze samostatného
postupného odhalování historie,
geografie, záměrů, vztahů a
charakteristik.
Co se týče
hraní si se čtenáři, vybavuje se mi
nyní například Robert A.
Heinlein (u klasických, přes šedesát
let starých literárních děl, si
snad mohu nějaký ten spoiler dovolit, vždyť už to beztak
všichni ví),
jenž ve „Friday“
čtenářům (kteří si akční
scény nepochybně celou dobu představovali s
mladou světlou bojovnicí) až na posledních
stránkách prozradil pointu,
že hlavní hrdinka je ve skutečnosti černoška.
Tímto drobným vtípkem
Heinlein bojoval proti tehdejším
rasovým předsudkům. :-)
Stejný trik
použil ke konci „Hvězdné
pěchoty“
(mimochodem, kniha je mnohem filosofičtější, než
její válečná filmová
interpretace), když zmínil, že mateřštinou
udatného amerického vojáka
Rica, vypravěče příběhu, je filipínský
Tagalog. Proč ne?
A potřetí
dodatečně šokující Heinlein
– v románu „Cizinec
v cizí
zemi“
se lidé rádi společně koupají v
bazénu.
Jediná vedlejší
věta, vlastně jen několik slov kdesi uprostřed knihy,
následně v
myslích čtenářů tento obraz
sebevědomých
lidí, šťastně
dovádějících ve
vodě, zpřesní, že při koupání rozhodně
nikdy
nepoužívají plavky. A co
má být, ptáte se? Jenže v době
vydání románu (1961) byla
taková
představa nesmírně pobuřující
– éra
„květinových dětí“ a
volné
lásky
začala až o několik let později.
Podobně Romana Ana ve
svém díle postupně
předkládá (občas mezi
řádky) odhalení, díky
kterým čtenář zpětně pochopí a
ocení dosavadní
děj – což udržuje zvědavost a baví. Autorka
má dar zprostředkovat
pohled jednotlivých postav, odhalovat vnitřní
pohnutky jejich jednání,
aniž by plýtvala slovy. Jde pod povrch a čtenář
se s hrdiny románu
snadno ztotožní, bojí se o ně, zdá se
mu o nich – a ve snech znovu
prožívá jejich příběh.
Vlastně
nejen ve snech:
- Kdykoli
kráčím šedou,
zamlženou ulicí –
vzpomenu si na město bez hvězd.
- Když
sedím s přáteli v
nějaké příjemné
hospůdce – asociuje se mi, jak rádi se v
podobném
podniku scházeli
Kala, Zachary, Tobias a další
sympatičtí
„spiklenci“.
- Po
nasazení VR
helmy, díky které jako bych se myslí
přenesl do
počítačem vytvořeného
umělého prostředí (není nad to,
mlátit
virtuální palicí po hlavě
virtuální trpaslíky
vyskakující z
virtuálních děr okolo :-) ),
přemýšlím,
jak řádově nesrovnatelně dokonalejší
je/bude hra
Symbolion.
- Povidlový
koláč s mandlemi a drobenkou, který si Brett
vychutnává u tetičky a
zapíjí kávou, má pro mě od
té doby
nepřekonatelný půvab.
- A
sotva
pomyslím na jisté pulzující
město, dnes tak
pestré a rušné –
vybaví se
mi ruiny, ve které se promění.
Tak
dobře je to
napsané.
Technologické zázemí,
fungování
společnosti, politický a hospodářský
systém jsou sice spíše jen naznačeny,
ale vzhledem
ke snové povaze
románu pravděpodobně ani není
žádoucí
konkrétní fyzické podmínky
příliš
detailně rozebírat.
Symbolion
je prostě svět, který je zároveň
známý i
neznámý
– jako látka, z níž jsou
utkány naše sny.
Romana Ana maluje snové obrazy ze
Symbolionu
přímo do duší
čtenářů. Před očima se jim pak odvíjí
živý
děj – jasně vidí ledové kry
i šlehající plameny,
slyší zvuky
tržiště, sbíhají se jim sliny na
různé
dobroty, cítí zatuchlost podzemních
tunelů,
běhá jim mráz po zádech při
pohledu do vesmírného nekonečna a bojí
se o osudy
hrdinných
„spiklenců“, jejichž úsilí
může kdykoli
zhatit tajná policie, případně
silný elektromagnetický výboj,
který
pronikl přes ochranný plášť kupole.
Je
vzácné, umět takhle u čtenářů
zaktivovat vnitřní vize.
Uplynul už
rok, co jsem knihu (dvakrát) četl, a i po takové
době musím nad osudy
jednotlivých postav stále přemítat.
Jejich lidské, někdy až humorné
chování, prosvětluje svět, který by
jinak zůstal temný a snad ani
nestál za záchranu. Co se s nimi asi
odehrálo dál? Chtěl bych znovu
navštívit útulný bar U
Prince, srkat Černého korzára (rum
jantarové
barvy vonící po kouři a vanilce) a pod stolem u
krbu podrbat za ušima
chundelatého psa Tobyho…
Toužím
po návratu do Symbolionu.
Mnohé ještě
zbývá vysvětlit, základní
zápletka zůstává, proto se nemohu
dočkat
pokračování, které autorka v
současnosti promýšlí.
Žasnu,
jak se tohle všechno Romana Ana
„dozvěděla“, z jakých sfér
k ní ten strhující příběh
lidí z budoucnosti doputoval, že dokonale
vystihla tísnivou náladu ve městě
skrčeném pod gigantickou kupolí. Jen
doufám, že vnuknutí, které měla a tak
nádherně umělecky ztvárnila, nemá
být prorockou předzvěstí toho, co jednoho dne
reálně přijde, ale hlavně
dechberoucím literárním mementem,
případně varováním.
Kniha nabízí silný příběh,
který je
nutné si přečíst. Díky
uhrančivému
stylu Symbolionu je čtenář natolik vtažen do děje, že v něm
dobrodružství, prožité společně s postavami
knihy,
zanechá hluboké
stopy a do určité míry ovlivní i jeho
vlastní pohled na svět.
V kontrastu s mistrně popsaným obrazem pochmurné
budoucnosti, nově
oceňuji – že v ní nežijeme. Neboť
strašlivá katastrofa, v knize
naznačená, se ještě nestala. Planeta Země je v
naší časové linii
překrásná a plná života. V noci můžeme
pozorovat hvězdy (a ve dne se
radovat z hřejivého slunce). Svět je zatím v
pořádku. A
každé nové ráno je zázrak,
za který
bychom měli Univerzu neustále děkovat a dělat vše
pro to,
aby byl svět ještě
krásnější.
Anglickou
verzi této recenze najdete zde.
K dispozici jako paperback nebo ekniha pro Kindle na Amazonu.
Napsáno:
21. března 2019
Doporučuji
k přečtení také
následující recenze:
|