Série
knih o odkazu malíře Alfréda Justitze
Na
zvyšování povědomí o
Alfrédu Justitzovi má velkou zásluhu
spisovatel Barnabáš Bartl (spolu s
nakladatelstvím SaBelon), neboť usilovně pátral v
archivech, probíral se zachovalou korespondencí,
aby zrekonstruoval Justitzův život v barvitých detailech v
celkem třech dílech této justitzovské
série. Autor knihy byl vlastně sám postupně
vtažen do příběhu a účasten oné
strastiplné pouti životem. Stojí za to dozvědět
se touto formou více o umělci, který je vysoce
ceněn odborníky, ale širší
veřejnosti prakticky není znám.
Alfréd
Justitz (1879 - 1934) byl
významným grafikem a ilustrátorem -
jeho ilustrace zdobí například román
"Chrám Matky Boží v Paříži"
vydaný roku 1927. Justitzovu plakátovou tvorbu
uchovává mnoho galerií.
Alfréd Justitz byl rovněž aktivním
svobodným zednářem, členem lóže Sibi
et Posteris v Praze. Roku 1910 odešel do Paříže,
kde jej okouzlila díla Cézanna, Deraina,
Daumiéra a dalších
velikánů. V roce 1928 vstoupil do SVU Mánes,
vystavoval se skupinou Tvrdošíjných.
Želbohu, o tomto významném představiteli
zakladatelské generace českého
moderního malířství se jen
málo ví. Citelnou prázdnotu
nyní zaplnil Barnabáš Bartl svou
pečlivě sepsanou životopisnou trilogií, která na
mne navíc měla netušený
vedlejší pozitivní dopad v tom, že
jsem se inspirován vrátil k vlastní
malířské tvorbě. Knihy
nabízí velmi lidský pohled nejen na
osobu malíře Justitze, který jako
pojítko prochází všemi
třemi díly, ale především na lidi jako
takové. S pochopením hledí na
naše slabosti, věcně popisují
zvířeckost, jíž jsme schopni se
dopouštět, ale i hrdě připomínají
naši velikost, dobro v nás, touhu po
nápravě a nastolení spravedlnosti.
Ukazují, čeho můžeme dosáhnout, dostaneme-li k
tomu příležitost.
Paterologie o Justitzovi mne zaujala svým
novátorským pojetím. A protože je
těžké orientovat se v záplavě nových
knižních titulů, napsal jsem tento článek, aby se
o ní dozvěděli případní
další zájemci. Badatel a spisovatel
Bartl po pracném vyhledání a
prozkoumání všech
dochovaných písemností (přeci jen -
sto let je sto let) malířův život "vykreslil" způsobem,
který čtenáře strhává do
děje, přičemž každý díl je trochu jiný.
Díl první – Já
Alfréd - je psán dramatickou formou
Justitzova vlastního vyprávění a
vzpomínání na
rozhodující události v
malířově složitém životě, se všemi
útrapami, které jej stíhaly jedna za
druhou.
Protože sám maluji, o to více jsem obdivoval
Justitzovu odvahu v nelehké době rozpadu
rakousko-uherské monarchie a běsnění
první světové války. Peripetie,
které malíře životem provázely, jej
přivedly k osudovému setkání s
jistým starcem z Ameriky. Ten Alfrédovi
Justitzovi, ne náhodou, zkřížil cestu v
německém Karlsruhe. Stalo se tak před tamní
synagogou a příběh začíná
nabírat na obrátkách.
Díl
druhý - Obraz
nese svědectví - popisuje příčiny a
okolnosti vzniku jeho pro něj zásadního
díla: "Jákob, Ráchel, Lea a Zilpa s
malým Josefem v náručí".
Vše začíná zbohatnutím
malíře modernisty ve třicátých letech
minulého století v Paříži. Obraz,
jehož kořeny sahají až k počátkům lidstva,
má mimořádnou úlohu. Američan
představený v prvním dílu trilogie jej
objednal pro svou kolonii Mormonů v Louisianě.
Vyrozpráví mu příběh sukna, na
které má malíř ztvárnit
biblický příběh ve stylu malíře Jozefa
Israëlse. Dozví se, že plátno nese znaky
středověké relikvie. Jsou to informace natolik
malebné a působivé, že by se kniha sama o sobě
mohla stát svatým písmem
nového kultu, který by vycházel z
židovsko-křesťanské tradice (a kterému jsem při
čtení začal spontánně sám propadat).
Více naznačí ukázka z
románu níže.
V této recenzi se zaměřuji na díl
třetí - Bez
prvního není obrazu druhého
- která nabízí
další pozoruhodné
historické reflexe (budící pozornost i
v německých kruzích) a také
náhledy do budoucna. Kniha staví na skutečnostech
předaných v prvních dvou životopisných
románech, ale přesahuje je v čase i prostoru. Je dojemnou
tečkou za životními peripetiemi Alfréda Justitze,
neboť se odehrává dlouho po malířově
smrti a sebevraždě jeho ženy. Pojednává o
jakési Justitzově závěti.
Náhodné získání
díla (a svazku starých dokumentů) od pobudy
prostřednictvím internetu přivede samotného
autora trilogie k rozvolnění emocí při
sledování osudů obrazu od jeho vzniku a
odsouzení díla pro zvrhlost samotnými
tvůrci zvrhlého nacismu v Německu. Jen zdánlivě
se tady mísí jablka s hruškami, neboli
páté přes deváté, řečeno
Alfrédovými slovy. Jedná se o cestu
plnou objevů, pátrání v
nejrůznějších směrech, od Noemovy archy a Římského
impéria přes staroněmecké legendy o
Nibelunzích až po nacistickou okupaci a pokus o
nastolení Třetí říše... To
vše samozřejmě prokládané exkurzemi do
světa umění.
Co se týče zmíněného
pečlivého procházení
omezených informačních zdrojů, nechám
místo sebe chvíli mluvit
Barnabáše Bartla a
přikládám krátkou ukázku ze
třetího dílu. Z více než 800 stran
nabitých dějem jsem vybral pasáž z
úvodu, neboť zároveň ukazuje
šíři a hloubku autorových
znalostí o životě malíře Alfréda
Justitze:
- - - - -
Tehdy, právě v ten samý moment roku 1913, zase
Alfréda vyrušil někdo jiný od
běžné činnosti, snad právě psal tuto
poznámku gotickým švabachem. Nebo ze
studia, či čtení a třídění novin byl
Alfréd vyrušen. Byl v nouzi a bral
jakýkoliv melouch, třeba
portrétování selky z
vedlejší vesnice na památku pro vnuky.
Netušil, že to zabouchání na vrata
jejich statku mu na čas úplně změní život. A již
vůbec nemohl tušit to, co my dnes s jistotou
víme, že se Alfréd za deset let nato
vrátí z Paříže domů bohatý
a obtěžkán vzácnými obrazy. Tehdy
ještě vzácnějšími, než byl
ten jeho vlastní obraz "Jákob, Ráchel,
Lea a Zilpa s malým Josefem v náručí"
namalovaný právě v té době pro
starého Američana Adamse.
To ale moc nadbíhám sledu
událostí. Jen vězte, že si tehdy
Alfréd již mohl dovolit pořídit mezi
prvními u nás přijímač k
Radiožurnálu a oddat se po létech
strádání vnitřní svobodě.
Své bohatství tajil, zášť
mu dlouho byla v patách.
Na vrata jejich statku v Nové Cerekvi zabouchal
starý muž, mluvil lámanou němčinou. Američana
Adamse viděl poprvé, a zřejmě i naposledy, když se spolu
bavili před synagogou v Karlsruhe, ještě v době
Alfrédových studií na tamní
Akademii.
Ten jej teď vyrušil z letargie, jež Alfréda v tom
období často přepadávala, jak si stěžuje v
zápiscích. Tou návštěvou
pro Alfréda začalo velké
dobrodružství, zoufalý život starého
mládence začal být opájen
nadějí a vírou. Dozvěděl se neskutečné
a namaloval také stejně neskutečný obraz
"Jákoba, Ráchel, Lei a Zilpy s malým
Josefem v náručí" - ti všichni na něm
jsou. Všechno toto jsem se dočetl v pozůstalostech, ve snad
až puntičkářsky Alfrédem vedených
záznamech.
I tak se stalo, jak jednou Alfrédovi předpověděla
cikánka: Šťastně se oženil, vzal si Aničku, jež
si vzala život po jeho smrti. Stal se také
bohatým mužem a především
skvělým malířem moderních děl. Tomu
však předcházela velká
válka, ta jej na dlouho poznamenala.
Snažím se proniknout do té doby, kterou
malíř žil, poznat situace ve kterých se
nacházel. Však jako by se po něm zavřela voda,
jako by se po něm slehla na čas zem. Jsem povděčný a raduji
se z každé informace o něm. Potěší mne
také každá drobná jeho kresba z
té doby. Mistrovy obrazy znám snad
všechny nazpaměť, žel je jich málo, k
vidění téměř nejsou, povětšinou
zmizely spolu s ním. Navštívil jsem
znovuotevřenou synagogu kousek od jeho rodného statku, i ten
veliký kostel kousek před jejich vraty jsem
navštívil.
O obou stavbách, synagoze i kostele, se často v těch
archiváliích dočítám,
kostel je věrnou kopií kostela Sv. Jakuba v Praze. Kvůli
Justitzovi jsem jej navštívil a
prohlížel v něm umístěný
veliký Hensheho obraz "Útěku do Egypta".
"Martyrium mnichů", triptych na dřevě od stejného
barokního umělce, vlastnil Alfréd sám
a jeho žena Anna jej, ten krásný
rozkládací obraz, nabídla po jeho
smrti Státní sbírce. O tom
všem se postupně dočítám...
Alfréd vše zaznamenával, byl
puntičkář. Tenkráte při
zadávání práce na obraz
"Jákob, Ráchel, Lea a Zilpa s malým
Josefem v náručí" vedl polemiku s Američanem
Adamsem, která ukázala relativnost
různých pohledů na stejnou věc.
Mimochodem, v roce 1921 Alfréd seděl pro změnu zase ve vlaku
s Einsteinem, před chvílí jsem tuto jeho
vzpomínku na papíře hodil stranou.
Společným úsilím se snažili
vyřešit podobný problém. Albert
následně doplnil relativní parametr do
svých rovnic a Alfréd se poučil také,
při malování od té chvíle
odstupoval od obrazu dále, dále než to obyčejně
malíři dělají. Zmoudřel, na život se začal
dívat jinak, z nadhledu.
Alfréd Justitz byl chytrý a velmi
vzdělaný muž, měl štěstí, zmoudřel.
Člověk zmoudří obvykle časem, ale ne každý. On
štěstí měl. Přesvědčilo mne, o tom jeho
zmoudření, pročítání se
haldami papíru, leží napravo ode mne. Ta zbyla po
něm. Všude kolem jsou rozložena další
lejstra, nejen o Alfrédovi. To abych dal věcem
řád, tak to prý dělají
knihovníci a archiváři, aby se v tom
zkoumání osudů neztratili. Však
hlavní porce k pochopení důvodu
skladování záznamů bez ladu a skladu,
toho důvodu kladení archiválií na
sebe, jak běžel život, mne ještě čeká.
Netknutá halda leží na sesli přede mnou.
Adamsovu pozici v té soudní polízanici
ohledně šperků po Skytech, zlatých
mincí po Římanech a dalších
cenností hájili vybraní
právníci. Vše v odůvodnění
nárokováno podle záznamu v
Comendatoriu z roku 1183 - tento vetchý dokument se v haldě
přede mnou někde nachází. Před
chvílí mně prošel rukama.
Hrálo se však, v té hře
právních titánů - krom
šperků - hlavně o sukno relikviálního
významu. Právě na to sukno posléze
Alfréd Justitz namaloval své dílo s
biblickým motivem podle jejich přání;
podle přání amerických Mormonů, co se
chtěli vydat ve šlépějích jednoho ze
ztracených židovských rodů z počátku
lidstva. Stařec Jákob se svojí družinou...
Obraz "Jákob, Ráchel, Lea a Zilpa s
malým Josefem v náručí" si
však zadavatel Adams, snad shodou náhod, nikdy od
Alfréda nevyzvednul. Plátno bylo
ponecháno napospas svému osudu...
- - - - -
Tolik krátká ukázka, která
poodhaluje trýznivě pomalý postup
odkrývání
dávných skutečností a
tajemných souvislostí, ale také
autorův upřímný obdiv k osobě malíře
Alfréda Justitze. A samozřejmě také již naznačuje
mimořádnou důležitost obrazu "Jákob,
Ráchel, Lea a Zilpa s malým Josefem v
náručí".
A to je sotva začátek... V průběhu třetího
dílu začíná
Barnabáš Bartl postupně dávat smysl
spleti minipříběhů tohoto prapodivného
dědictví. Na cestě hlavní linií
románu mu pomáhá takřka
stoletý špion Mosadu, který chce takto
uzavřít svůj poslední případ, než se
odebere na odpočinek.
Čtenář je postupně svědkem německé okupace i
odsunu Němců z pohraničí,
pátrání po nacistických
zločincích ukrývajících se
v exotické Jižní Americe a mnoha
dalších příběhů. Děj plyne dopředu
jako říčka, občas se rozlévá do
více proudů, které se nevyhnutelně později opět
slévají, neboť všechny
příběhy spolu souvisí a jsou důležitým
kamínkem v pestré mozaice, jež spěje k
velkému finále.
V románu je také řada odlehčených, až
vyloženě humorných míst, které jsou
odměnou pro pozorného a věrného
čtenáře. Překlad
knihy do angličtiny byl pak podobně zábavnou
kratochvílí, ale zároveň cestou plnou
objevů.
Třetí kniha volné trilogie o životě a
díle Alfréda Justitze nese podtitul
"Zpráva o stavu korporace jménem Svět k 1.1.2015
a vyhlídka do roku 2055". Snad tedy mohu závěrem
ještě prozradit, že obraz postupně
nabývá na duchovní síle.
Následnou moc obrazu autor trilogie při svých
výletech za dobrodružstvími znásobuje
častým užitím prvků magického
realismu. Magická poetika uchovaná v
díle umožňuje měnit svět k lepšímu a
cestou svazuje ruce i samotným tanečníkům
slavného parketu na Wall Streetu. Obrazu je však
v literárním díle přisouzena
ještě jedna, větší moc.
Vyšší - tedy nejenom svět měnit k
lepšímu, ale vlastně jej změnit od
základu.
To je však již jiný, méně
prozaický a více
fundamentální, v podstatě ekonomický
rozměr díla dosud sledujícího osud
Alfréda Justitze. Ten nejdůležitější,
filozofický přínos, je v samotné
pasáži nakonec, kdy lidstvo s nadějí začne opět
vzhlížet vzhůru. Ono bylo také na čase.
Mocní již začínali pomalu věřit bludu, že jsou
spolutvůrci vesmíru. Zapoměli však na jedno, v
tom opojení mocí, že Ten nahoře nemá
rád, když mu někdo fušuje do řemesla. Jak
učí již Tao-te-ťing,
příroda vždy znovu a znovu nastoluje rovnováhu.
Číst toto osvětové dílo bylo velmi
uklidňující - přímo
pohlazením. Nejde jen o exkurzi do světa umění.
Neboť trilogie, jejíž kořeny sahají do
hluboké minulosti, zároveň naznačuje možnou cestu
vpřed. Předkládá ve svém
závěru návrh řešení
krizí, který by se žádný
politik v současnosti neodvážil vyslovit, ač je
přímo geniální svou
přímočarou jednoduchostí. Je to tak
prosté... Svět korporací se, jako
mávnutím kouzelného proutku, začne
ubírat opačným směrem než doposud a na
trajektorii mírné deflace při
setrvalém objemu výroby přinese blahobyt
všem na planetě Zemi.
Barnabáš Bartl na konci třetího
dílu své justitzovské série
představuje svou vizi budoucnosti ve
fascinujících detailech.
Závidím autorovi jeho imaginaci i optimismus -
také jsem kdysi načrtl svou představu světa za
tisíc let, ale teď mi připadá taková
plochá a zbytečně pesimistická... Zato pan Bartl
se dokázal vyhnout planému
věštění katastrof a věří, že
všechno bude dobré.
A takové je podle mého názoru
také hlavní (ač nevyřčené)
poselství spletité a mnohovrstevnaté
trilogie, která při sledování osudů
Alfréda Justitze provede čtenáře mnoha
časovými obdobími, mnoha
šťastnými i zmařenými životy, mnoha
dějinnými křivdami i zadostiučiněními, a
také válečnou vřavou
probouzející naši
dřímající bestialitu, kdy
veškerá naděje zdánlivě
pohasíná: Nebojte
se, všechno nakonec dobře dopadne.
Napsáno:
22. 8. 2015
Doporučuji
k přečtení také
následující recenze:
|